LSA Bloemenweelde wint de prijs Louwke Poep

LSA Bloemenweelde valt in de prijzen! Jong CD&V heeft op de nieuwjaarsreceptie van CD&V  Kapellen (zondag 27/1 in het ’t Bruggeske) 'de prijs Louwke Poep 2008' uitgereikt aan LSA Bloemenweelde!
Bedoeling van deze prijs is mensen/verenigingen te bekronen die bouwen aan een betere samenleving. De vorige winnaar was het wijkcomité Haezeldonck.  De prijs is genoemd naar het standbeeld van Louwke Poep dat staat opgesteld onder de treurwilg op het pleintje aan de Ch. Pallemansstraat in het centrum van Kapellen.

Voor Bloemenweelde betekent dit de bekroning van 50 jaar wijkwerking en een waardering van de huidige activiteiten. De wijkvereniging zette zich vanaf het eerste moment in voor gezellig en duurzaam samenleven in de Bloemenlaan en Eigenheem, door allerhande projecten te organiseren.  Het gaat hier over verschillende ontmoetingsmomenten:  de jaarlijkse vuuravond begin januari waar bewoners traditioneel met elkaar nieuwjaarswensen uitwisselen, het zomers straatfeest met bbq en animatie eind juni, de sint en zwarte piet die begin december van huis tot huis gaan om de lieve kapoenen van onze wijk een geschenkje te brengen. Ook het nieuwe hakselproject waarbij alle bewoners hun snoeihout kunnen laten hakselen, … een zeer goed alternatief voor het wegvallen van de groencontainers ‘2x per jaar’.  Deze eerste editie was een groot succes zodat we het verder willen uitbouwen en uitdragen naar andere wijkverenigingen in de regio. Ook het gratis uitlenen van technisch materiaal aan bewoners is een belangrijke activiteit binnen de werking. Bloemenweelde is er van overtuigd dat al deze bescheiden initiatieven bijdragen tot een ‘aangenaam woonklimaat in onze wijk’.

LSA Bloemenweelde tracht met zijn vele vrijwilligers gemeenschapsvormend te werken met een hart voor de wijk en zijn bewoners.  Tegenover het gemeentebestuur houden we de vinger aan de pols: verkeersveiligheid, ruimtelijke ordening, onderhoud van pleinen en infrastructuur blijven belangrijke aandachtspunten.

In de toekomst wil Bloemenweelde ook met andere verenigingen samenwerkingsverbanden aangaan en zoeken naar zinvolle nieuwe initiatieven, altijd met in het achterhoofd het sociaal contact in de buurt te versterken en zo het samenleven in de wijk optimaal te houden.

Het bestuur van LSA Bloemenweelde is er van overtuigd dat wijkwerkingen zoals Bloemenweelde vitamines kunnen zijn tegen verzuring. Openheid in bestuur, geen te formele organisatievorm, de focus op kleinschalige projecten met en voor wijkbewoners, waarbij het resultaat niet uit het oog mag verloren worden zijn belangrijke uitgangspunten van onze huidige en vernieuwde werking.